الحاج محمد كريمخان الكرماني ( مترجم : ابراهيمى )

332

دقائق العلاج ( فارسي )

در ورم بلغمى نيازى بفصد و سرد كردن مزاج نيست و بايد در نضج دادن ببلغم بكمك ضمادهاى تحليل برنده ورم باشد در اين نوع پس از پاكسازى با پائين آمدن تب كتيرا و لبن الكبريت و گل گوگرد مركب و يا هر دوى آنها باهم مفيد است زيرا حرارت گوگرد از نوع حرارت غريزى بدن است و با حرارت عنصرى هم منافات ندارد به همين دليل در طاعون و تب دق هم تجويز مىشود براى درد سينه شمامة القاطون همراه روغن بادام و گاه كمى روغن دارچينى و ضماد زوفا و نيز قرص الراوند مفيدند . اگر ذات الريه چركى شود ، اين بيمارى مانند سل بىدرمان است بخصوص اگر خلط سينه را بر آتش بريزند بدبو شود و موى مريض بريزد . تفاوت بين خلط و چرك در اين است كه ترشحات چركى پس از چند ساعت در آب رسوب مىكنند و ترشحات ديگر روى آب مىايستد و ترشح چركى بويژه اگر روى آتش ريخته شود بدبو است و ساير ترشحات چنين نيست . اگر از سينه بيمار خون و پس از آن چرك و سپس قطعات قرحه‌اى دفع شود و خلط بيايد اگر خلط قطع شود بيمار خواهد مرد . ورم كردن پاها همراه با درد ريه و پيدا شدن زخم در ناحيه پستان‌ها و در اندامهاى پائين بخصوص اگر پس از نضج يا تغيير حالت اولى باشد علامت هاى خوبى است اما شكم روى به تنهائى بد است . اگر در نوك شست ، سبزى پيدا شود و ريه درد داشته باشد و بر پيشانى بيمار دانه‌هاى كوچكى پيدا شود كه آبگونى مانند عرق از آن بيايد و در شروع درد عطسه شديد داشته باشد ، در روز چهارم خواهد مرد و اگر خون زيادى از سينه او بيايد و يا با خون قطعاتى از ريه دفع شود بهبودىاى در كار نيست . اگر عيبى در ناى باشد و بخواهى دارو را به آن برسانى مريض را به پشت بخوابان و در آن حال بايد دارو را در دهن بگيرد و كم‌كم فرو ببرد